Kącik logopedyczny

ROZWÓJ MOWY 2,5- 6 lat 

2-3 rok życia

 

rozumienie

  • Rozróżnia przeciwieństwa, np. „chodź – stój”, „nie ma – jest”.
  • Wykonuje bardziej złożone instrukcje,
  1. „weź misia i chodź do mamy”.
  • Wskazuje części ciała.

mowa

  • Nazywa większość przedmiotów znanych z otoczenia – może przy tym popełniać błędy typu „ludź” zamiast człowiek.
  • Wymawia poprawnie coraz więcej głosek, np. „k”, „g”, „l”.
  • Trudne głoski może zastępować łatwiejszymi, np. zamiast „szalik” powie „salik” lub „sialik”, zamiast „ryba” powie „lyba”, „jiba”.
  • Pyta „co to?”, stosuje przeczenia „nie ma mamy”, zaczyna używać liczby mnogiej.
  • Pytane podaje swoje imię.

 

3-4 rok życia

 

rozumienie

  • Reaguje na głos z innego pokoju i komunikaty z radia i telewizji.
  • Potrafi odróżnić wymowę prawidłową od zniekształconej.

mowa

  • Jest rozumiane przez osoby obce.
  • Buduje coraz dłuższe zdania.
  • Coraz więcej pyta. Odpowiada na proste pytania: „kto?”, „co?”, „gdzie?”, „z kim?”, „w czym?”
  • Często upraszcza najtrudniejsze głoski: „sz”, „ż”, „cz”, „dż”, „r”.
  • Zwykle mówi płynnie, czasem mogą pojawić się zawahania, powtórzenia dźwięków, sylab, wyrazów, przeciągania głosek, tzw. rozwojowa niepłynność mowy.

 

 

4-5 rok życia

 

rozumienie

  • Z uwagą słucha prostego opowiadania i potrafi odpowiedzieć  na pytania związane z treścią.
  • Rozumie komunikaty wypowiadane przez obce osoby.

mowa

  • Zadaje bardzo dużo pytań.
  • Może wymawiać najtrudniejsze głoski „sz”, „ż”, „cz”, „dż”, „r”.
  • Buduje bogate zdania – używa coraz więcej przymiotników.
  • Potrafi opowiedzieć prostą historyjkę.
  • Stosuje podstawowe reguły gramatyczne, choć czasem jeszcze je myli.

 

5-6 rok życia

 

rozumienie

  • Rozumie trudniejsze instrukcje, np. „klaśnij w dłonie, a potem połóż ręce na kolanach”.
  • Potrafi wysłuchać dłuższego opowiadania, bajkę, rozumie morał.
  • Rozumie określenia typu: „pod”, „na”, „obok”.
  • Prawidłowo interpretuje znaki symboliczne, np. „kółko i trójkącik – to będą znaki drogowe”.

mowa

  • Mowa jest wyraźna i poprawna, prawidłowo wymawia wszystkie głoski języka polskiego.
  • Poprawnie buduje zdania – stosuje reguły gramatyczne.
  • Potrafi odpowiedzieć na bardziej złożone pytania, opowiada, używając zdań złożonych.
  • Potrafi opowiedzieć, co widzi na ilustracji, opowiada bajki.
  • Potrafi porozmawiać z osobą obcą, nie odbiegając od tematu.
  • Używa słów określających stosunki przestrzenne i nazywa podstawowe figury geometryczne.

 

TRANSLATE